torsdag 23 juli 2009

people like people like people like us

Torsdag

Igår hann jag inte uppdatera här, kändes som det var viktigt att ta till vara på solen när den ändå tittade fram en stund. Så igår satt jag ute hela förmiddagen och läste, det var riktigt härligt. På efermiddagen gick solen i moln och mamma och jag bestämde oss för att åka till IKEA och kolla efter lite grejer. Kom hem med bla ett ceris rosa kuddfodral som kommer passa i mitt rum när vi har gjort om. Efter IKEA åkte vi till stallet och jag red Yoghurt som gick riktigt bra. Sen när vi kom hem hamnade jag framför Tv´n och jag kommer inte ens ihåg vad det var jag tittade på, jag var så himla trött av ngn konstig anledning. Så jag gick och la mig hyfsat tidigt.


Där Yoghurt står nu på sommaren rider jag i en paddock som en familj där äger (några grannar till christine). Dom har två ponnyer till deras 12 årig dotter, varav en B-ponny och en C-ponny (eller en liten D-ponny, lite osäker). Mamman tror att hon är väldigt märkvärid och skryter högt och lågt om ponnyerna, dottern och dotterns tränare. Nu råkar det vara så att vi känner till vem hon tränar för och det är en person som jag inte har särskillt stor respekt för. Jag har svårt att bli imponerad av folk som köper ponny eller häst för att "det verkar ju kul att ha häst!" Nej, och det här är verkligen såna människor som har gjort så och sen tror de att de hur märkvärdiga som helst för att de har en tränare som har varit i tyskland. Bara för att man har varit i tyskland innebär det inte att man är bättre än ngn som har skaffat sin kunskap här i svergie. Den här mamman frågade även om vårat hästletande och frågade om vi ville ha en tysk eller svensk häst... När mamma svarade att vi letade efter häst här i svergie så sa hon " ja, det beror ju på vad man vill ha, en superhäst eller trygheten med en svensk häst". Till och börja med så är risken att man blir lurad i tyskland mkt större och det kan vara svårt att få köpet att gå tillbaka då. Här i svergie har vi många fina svenska halvblod som har minst lika bra gångarter och har samma snygga extriör som de tyska hästarna. Och om man ändå skulle vilja ha en tysk häst så finns det många hästar i svergie med tyskt blod, fattar inte hur man tänker när man har uppfattning att det bara finns bra hästar i tyskland. Nej, det är helt oförståligt för mig. Jag tycker inte om folk som sticker ut hakan och påstår saker som de inte har en blekaste om. Och varje gång den här mamman nämner tränaren så säger hon alltid i samma andetag att " ja, vi har ju sån tur att våran tränare har varit i tyskland", precis som att de tränare som är här i sverige och som har skaffat sin utbildning och sina erfarenheter här inte är skulle vara lika bra. Till och börja med vet jag att den här tränaren inte har någon riktig utbildning så den kan inte ens kalla sig för c-tränare. Finns en hel del tränare här i värmland som har bra mycket mer att komma med än vad denna har. Att man dessutom vet att hon ljuger om sina meriter och har metoder som man knappast skulle kunna kalla schyssta gör inte heller att man blir mindre skeptisk. Nej, jag tycker helt enkelt inte om folk som bara köper häst utan ngn särskilld erfarenhet och som sedan tror sig ha det, det finns allt för många som bara köper häst utan ha hästvet och erfarenhet. Det är inte riktigt samma sak att köpa en ponny eller häst som att köpa en hamster. Det är min åskit.


Nu har jag fått skriva av mig lite, det var skönt.
Vi hörs!

Linn

2 kommentarer: